Tips IT | Simpan Artikel dan Baca Kemudian

10:36 PM

[ Tips IT - Read Article Later ]

Senario 1:
Jumpa satu artikel. Best kan main. Nak baca macam panjang jugak. Tapi memang nak baca kemudian. Macam mana nak simpan supaya bila ada masa nanti boleh baca balik?

Senario 2:
Tengah buat research. Banyak artikel yang jumpa tapi tak sempat nak baca sekarang. Nak baca kat phone atau tablet/ipad soon waktu tengah dalam train. Macam mana nak save dan send artikel tu kepada phone/tab?

Senario 3:
Jumpa artikel untuk baca kemudian tapi dah tau dah kalau save nanti, sure berterabur outline dia. Kalau print, mmg seni dan iklan2 kat tepi tu yang dominate kertas karang...isinnya ciput je. Macam mana nak asingkan isi dengan iklan dan design yang gabai2 supaya mudah membaca?

----

Jawapan Senario.
Ada orang bookmark, ada orang save as. Ada orang copy masuk dalam word lepas tu email kepada diri sendiri.

Tapi ini dulu lah.

Sebab SEKARANG (tak la baru, dah dua tahun dah kot..tapi baru teringat nak share hihi), saya pakai Pocket.

Di browser Chrome saya ada satu addon namanya Pocket (extension). Saya juga ada akaun dengan pocket (register di https://getpocket.com/)

Di phone dan tab saya juga ada apps namanya pocket.

Setiap kali saya nak 'read later' sesuatu artikel yang saya jumpa di browser saya, saya akan tekan satu butang je di penjuru kanan atas browser (butang pocket la)

Then, automatically, artikel itu akan di save ke dalam akaun saya (cloud) dan akan di segerakkan ke semua phone/tab/ipad.

Justeru, saya boleh baca artikel tersebut di phone atau tab tanpa perlu internet (jimat bandwidth, jimat battery) later on.

Malah, artikel yang disimpan adalah bebas iklan dan bebas design web yang semak mata. Just content semata-mata. Very very handy.

Cuba lah..anda pasti sukakannya 

*****************************************************************************

Tips ini saya ambil dari status Tuan Arham Zulqarnaen.
Saya sudah install apps pocket di Hp dan sudah download add-on mozilla di dektop. Bagus! Boleh baca artikel yang kita save di desktop, dan baca di hp walaupun tiada internet connection.



 

You Might Also Like

0 comments